Szybkie naprawy drogowe - nawet w niskich temperaturach

Opublikowane przez Reinhard Stoeriko-Pasker - 20 Grudzień, 2018

Tekst oryginalny dostępny na oficjalnym blogu Master Builders Solutions: https://blog.master-builders-solutions.basf.com/en/readyforwinter

Większość materiałów budowlanych jest niekompatybilna z niskimi temperaturami, zwłaszcza jeśli spadają one poniżej zera. W związku z tym karty techniczne produktów budowlanych zazwyczaj określają temperaturę stosowania powyżej +5 °C. Co więc zrobić, gdy wymagane są na przykład pilne naprawy dróg w zimie?

Szybkie naprawy dróg MasterEmaco

Niezależnie od tego, czy naprawiony ma być znak drogowy, betonowa droga lub most, groźne pęknięcie w trakcie realizacji projektu długoterminowego, czy w jakimś konkretnym regionie gdzie ciepła pogoda jest raczej wyjątkiem niż regułą - czasem po prostu nie ma wyboru: naprawy muszą być przeprowadzone mimo niekorzystnych temperatur. A w przypadku utrzymania dróg istnieją dodatkowe wyzwania, które należy rozważyć. Na przykład bezpieczeństwo: na drogach z jednym lub kilkoma pasami zamkniętymi zwiększa się ryzyko wypadków- dla wszystkich kierowców jak i dla pracowników wykonujących naprawy. To sprawia, że tak ważne jest ponowne otwarcie drogi tak szybko jak to tylko możliwe.

Cement i niskie temperatury nie idą ze sobą w parze

Zwykle do napraw drogowych stosuje się zaprawy cementowe. Jako że temperatury otoczenia spadają, niekorzystnie wpływa to na właściwości takich materiałów: utwardzanie konwencjonalnych produktów jest zoptymalizowane dla zakresu temperatur około 20 do 25°C, w 10°C utwardzanie trwa znacznie dłużej, czasami z wątpliwymi wynikami a w temperaturze poniżej 5°C takie produkty w ogóle nie są utwardzane. Poza tym są również produkty szybko twardniejące, które mogą mieć krótszy czas utwardzania ale zawsze wymagane są temperatury powyżej 0°C. Dodatkowo preparaty te wykazują silniejszą kurczliwość, co może prowadzić do powstawania pęknięć i hamować długotrwałą wytrzymałość. Jak to wpisuje się w ogólne wymagania dotyczące rozwiązań naprawczych w budownictwie drogowym? Oczywiście nie za dobrze- jeśli wymagane jest utwardzanie w niskiej temperaturze.

Innowacja dla przyspieszonych napraw nawet w niskich temperaturach

Aby przezwyciężyć te problemy eksperci z Master Builders Solutions opracowali  szereg rozwiązań do naprawy powierzchni drogowych, które szybko się utwardzają i nie mają żadnego negatywnego wpływu na jakość nawet w niskich temperaturach. Seria zapraw naprawczych MasterEmaco T 1000 skutecznie obniża minimalną temperaturę aplikacji o 10 stopni Celsjusza. Zaprawy te mogą być aplikowane w tak niskich temperaturach jak -5°C i wciąż szybko się utwardzają bez skurczu.

MasterEmaco - systemy naprawcze

Szybko, bezpiecznie i trwale

W ten sposób zaprawy naprawcze z serii MasterEmaco T 1000 stanowią znaczącą pomoc w każdym projekcie prowadzonym w temperaturach poniżej optymalnych. Nawet gdy niebezpiecznie zbliżają się one do właściwych minimalnych temperatur stosowania lub gdy oczekuje się nawet niższych temperatur z dnia na dzień, pozostaje znaczący margines bezpieczeństwa: aplikacja będzie skuteczna jeśli termometr wskaże 7°C, 5°C czy 1°C. Wszelkie obawy dotyczące pracy w skrajnych granicach możliwości produktu nie mają już zwyczajnie zastosowania- podobnie minęły obawy o szkodliwy wpływ na wytrzymałość materiału i utrzymujące się przewidywania związane z przedwczesnymi pracami konserwacyjnymi. Seria MasterEmaco T 1000 daje nie tylko wiarygodne wyniki, aplikacja jest szybka i prosta a utwardzanie jest znacznie szybsze w całym zakresie temperatur od -5°C do 30°C w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań.

Kombinacja dla specjalnych spoiw

Zaprawy naprawcze z serii MasterEmaco T 1000 oparte są na technologii „Fast" Master Builders Solutions- unikalnej, specjalnie opracowanej kombinacji kilku spoiw mineralnych zapewniających dwie istotne właściwości: zaprawy szybko się utwardzają nawet w niskich temperaturach- reakcja woda/spoiwo zachodzi szybko i tworzy stabilne hydraty podczas gdy w konwencjonalnych produktach woda może zamarznąć i powodować znaczne uszkodzenia- i niezależnie od temperatury wykazują one bardzo niski skurcz.

Rozwiązania z serii MasterEmaco T 1000

Szczególnie dopasowany do projektów budowy dróg, które muszą uwzględniać szybkość aplikacji i możliwe temperatury jednocyfrowe lub poniżej zera, Master Builders Solutions oferuje trzy wysoce wytrzymałe zaprawy naprawcze w swojej serii MasterEmaco T 1000, specjalnie opracowane pod kątem tych wymagań: MasterEmaco T 1100 TIX jednokomponentowa, szybkowiążącą i twardniejącą tiksotropowa zaprawa naprawcza, która może być aplikowana w warstwach o grubości od 10 do 150 milimetrów- nadaje się do stosowania w poziomych i pochyłych powierzchniach drogowych, do montowania ram studzienek włazów oraz mocowania kamieni chodnikowych i krawężników. MasterEmaco T 1200 PG, wariant płynny, jest częściowo dopasowany do użytku na większych powierzchniach poziomych; z jego wytrzymałością na ściskanie 45 MPa po jedynie 24 godzinach i ostateczną wytrzymałością około 80 MPa, produkt idealnie pasuje do powierzchni o dużym natężeniu ruchu. Dzięki wbudowanym, niekorodującym włóknom stopowym, MasterEmaco T 1400 FR jest zaprawą naprawczą o lejącej konsystencji zapewniającą zwiększoną wytrzymałość na zginanie i jest przez to odpowiednia dla wszelkiego rodzaju ciężkiego  ruchu jak i do osadzania dużych ram studzienek, a także wytrzymuje duże wibracje na przykład w złączach kompensacyjnych na mostach.

Po więcej informacji kliknij tutaj.